• Pliki
  • Pocztówki
  • Praca
  • Słownik
  • Rośliny
  • Przypadki
  • Zdrobnienia
  • Synonimy
  • Kody
  • Strony                                 

  • 1-10  11-20  21-30  31-40  41-50  51-60  61-70  71-80  81-90  91-100  101-110  111-120  121-130  131-140  141-150  151-156  Indeks


    Szczegół fresku z Sacuala, Teotihuacán, Meksyk, ukazuje cztery zielonkawe "grzyby", 
    które wydają się być ustami boga, prawdopodobnie boga słońca.

    PIERWOTNE ZASTOSOWANIE ŚWIĘTYCH GRZYBÓW jest znane głównie z obszernych opisów hiszpańskich duchownych. Mamy u nich za to dług wdzięczności.
        Jeden kronikarz, piszący około roku 1500, po podboju Meksyku, bardzo często odwoływał się do tych grzybów "które były szkodliwe i odurzające jak wino", i "które oni zjadali", "mieli wizje, czuli niemoc serca, i byli bardziej śmiali", pierwotni mieszkańcy "zaczynają się podniecać poprzez swój taniec, śpiew i płacz".
    "Niektórzy nie chcą już jeść, tylko siedzą ... widząc siebie w agonii i cierpieniu; innych widzą jak są zjadani przez dzikie bestie; inni wyobrażają sobie, że są schwytani w czasie walk wojennych; że są bogaci, że posiadają wielu niewolników, że uprawiają seks z cudzymi żonami, lub ściska ich ogromny żal".

        Dorobek azteckiej medycyny wymienia trzy rodzaje grzybów halucynogennych. Teyhuintli, powodowały u niektórych "przeświadczenie, że każda chwila jest ostatnią, u innych powodowały niepohamowany śmiech, byli też i tacy, którzy widzieli przed oczami różne rzeczy, takie jak wojny i podobieństwa demonów. Jeszcze inni byli zapraszani przez książęta na bankiety i przyjęcia, które przynosiły im wysokie dochody. W tych całonocnych czuwaniach znajdywali dużo strachu i przerażenia. "    


    SPRZECIW HISZPANÓW do Azteków uwielbiających pogańskie bóstwa z ich sakramentalnym pomocnikiem w postaci grzybów, był silny.
        Chociaż hiszpańscy zdobywcy Meksyku nienawidzili i atakowali religijne stosowanie wszystkich halucynogenów, takich jak, pejotl, ololiuqui, toloache, - teonanocatl był szczególnie atakowany. Ich religijny fanatyzm rysował się szczególnie w kierunku wzgardy i obawy przed różnymi formami żywych roślin, które przez wizje dawały moc, trzymały indian w strachu, i pozwalały im na bezpośrednią komunikację ze swoimi bóstwami.
    Nowy religia - chrześcijaństwo - nie miała nic tak atrakcyjnego do zaoferowania.
    Próba stłumienia przez Hiszpanów używania grzybów, skończyła się tym, że zwyczaje powędrowały w głąb kraju, gdzie praktykowane są do dzisiaj.
    Nie tylko przetrwały, ale zaadoptowały wiele chrześcijańskich aspektów. Współczesne rytuały są więc połączeniem pogano-chrześcijańskim.

    Pogański bóg podziemi mówi przez grzyby, teononocatl - tak reprezentowali to artyści meksykańscy szesnastego wieku.  
    (Rycina z kodeksu Magliabecchiano Codex, Bibliteka Nazionole, Florencja.)


    IDENTYFIKACJA ŚWIĘTYCH GRZYBÓW postępowała powoli.  Wpędzony do ukrycia przed Hiszpanami, grzyb nie był spotykany w Meksyku przez cztery stulecia. W tamtym czasie, chociaż meksykańska flora była znana z odkryć różnych trujących grzybów, wierzono, że Aztekowie, próbowali chronić swoją prawdziwą świętą roślinę wprowadzając Hiszpanów w błąd, że teonanacatl nie oznacza grzyba lecz jest nim pejotl. 
        Budził ogromne niedowierzanie fakt, że symptomy odurzenia grzybem dokładnie się zgadzały z tymi, przypisywanymi odurzeniu pejotlem i suszonymi grzybami, które łatwo były mieszane z suszonymi, brązowymi główkami pejotla. Ale liczny, szczegółowe opisy badaczy, włączając medyków wyspecjalizowanych w botanice, dowodzą o tej teorii.
    Jednak tylko do lat trzydziestych XX wieku, od których to, botanicy byli w stanie identyfikować okazy grzybów i rozumieli ich faktyczne zastosowanie w wieszczych obrzędach, w Meksyku. Później prace dowiodły, że ponad 20 gatunków grzybów mają podobne zastosowanie w siedmiu lub ośmiu plemionach południowego Meksyku. 


    Ilustracja teononacatla (a) z 16-go stulecia, odurzającego grzyba Azteków, 
    nadal cenionego w magiczno-religijnych obrządkach w Meksyku; 
    identyfikacja rośliny (b) jest do dziś nieznana. 
    Rysunek z "Historia general de las cosas de Nueva Espana, vol. IV" Shagunów. 
    Tak zwany Kodeks Florencki (Florentine Codex).


    WSPÓŁCZESNE CEREMONIE GRZYBOWE indian Mazatec z północno-wschodniego regionu Oaxaca ilustrują znaczenie rytuału we współczesnym Meksyku i jak święta postać tej rośliny przetrwała od czasów sprzed podboju Meksyku. 
        Boskie grzyby zbierane podczas nowiu księżyca, przed samym świtem, przez dziewice; są często święcone na ołtarzach lokalnych kościołów katolickich. Ich dziwny okres wzrostu, przyczynia się do tego, że są bardziej zagadkowe i niezwykłe dla Mazateków, którzy nazywają je "nti-si-tho", co oznacza, "czcigodne wyrastające obficie" Wierzą, że niezwykły wysyp grzybów, jest zesłany z zewnętrznego królestwa błyskawic. 
    Niektórzy indianie wyrażają to poetycko: "Mały grzyb wychodzi z siebie, nikt nie wie kiedy, jak wiatr, który nadchodzi nie wiadomo skąd i dlaczego."
        Całonocne ceremonie Mazateków, prowadzone zwykle przez szamanki-kobiety (curandera), składają się z długich, skomplikowanych, i ciekawych powtarzających się, śpiewanych, intonacji, dudnienia bębenków, i modlitw. 
    Często obrzędy lecznicze mają miejsce podczas, gdy praktykant, poprzez "moc" świętych grzybów, komunikuje się i interweniuje w siły nadprzyrodzone.
    Nie ma żadnego spójnego odniesienia tych rytuałów do nowoczesnego życia indian w południowym Meksyku. 
        Żadna z atrakcji boskich grzybów, nie została zapomniana jako rezultat kontaktu z chrześcijaństwem lub nowoczesnymi ideami. 
    Duch czci charakterystyczny dla grzybowych ceremonii, jest tak głęboki jak w wielu wielkich światowych religiach. 

    Curandera z chorym Mazatekiem i porcją świętych grzybów.
    Scena jest typowa dla całonocnych ceremonii grzybowych. 
    Curandera również jest pod wpływem grzybów.



    RODZAJ GRZYBÓW UŻYWANYCH przez różnych szamanów jest dobierany częściowo poprzez osobiste doświadczenia, częściowo z uwagi na cel zastosowania. Sezonowa i religijna dostępność, także wpływa na wybór. Stropharia cubensis i Psilocybe mexicana są najczęściej stosowane. Ale jeszcze ok. 6 innych gatunków Psilocybe, znanych jako Conocybe siliginoides Panaeolus sphinctrinus, również są ważne. 
        Rodzime nazwy są kolorowe i często istotne. Psilocybe aztecorum jest nazywany "dzieci wody"; P. zapotecorum, "grzyb z koroną cierniową" ; P. caerulescens var. nigripes, "grzyb potężnego umysłu".
        Istnieje możliwość, że inne halucynogenne gatunki grzybów również są stosowane. Istnieje również możliwość, że gatunki Psilocybe, jako środki halucynogenne są używane także poza Meksykiem. P. yungensis był zasugerowany jako mistyczny "grzyb drzewny", który wcześni jezuiccy misjonarze, wspomnieli, jako grzyb używany przez indian Yurimagua z amazońskiej części Peru, jako źródło potężnego napoju odurzającego.
    Gatunek ten jest znany z zawartości składników halucynogennych. Żadna gałąź nauki nie ujawniła jednak do dzisiaj jakiegokolwiek narkotycznego zastosowania tych grzybów na obszarach amazońskiej puszczy. 







    EFEKTY GRZYBÓW charakteryzuje potężna relaksacja i osłabienie, powiększenie źrenic, wesołość i problemy z koncentracją. Grzyby wywołują wzrokowe i słuchowe halucynacje.
        Wizje są zapierając dech w piersiach, jak żywe, kolorowe i w stałym ruchu. Następują przez zmęczenie, mentalną i fizyczną depresję, zmianę postrzegania czasu i zmianę percepcji. Użytkownikowi wydaje się, że jest wyizolowany ze świata, który go otacza; bez utraty świadomości, staje się całkowicie obojętny na swoje środowisko, a jego stan podobny jak we śnie staje się dla niego rzeczywistością. 
        Ta właściwość upojenia staje się coraz bardziej interesująca dla psychiatrów. 
    Jeden badacz, który jadł grzyby w trakcie ceremonii indian meksykańskich napisał, że "twoje ciało leży w ciemnościach, ciężkie jak ołów, ale duch wydaje się unosić w powietrzu ...i myśli podróżują błyskawicznie tam gdzie zechcą, w czasie i przestrzeni, w akompaniamencie śpiewu szamana ...to co widzisz i ...to co słyszysz pojawia się jak jedno; muzyka jest harmonijna i kształtuje się, tworząc wizualną formę, a to co widzisz przybiera modalne formy muzyki kształtującej się w fale muzyczne.
        Wszystkie zmysły są podobnie zmienione; papieros pachnie jak nie-papieros, którego nigdy w życiu nie wąchałeś; szklanka najzwyklejszej wody wydaje się nieskończenie wspanialsza niż szampan; 
        Zagrzybiona osoba jest zrównoważona w przestrzeni, jest odcieleśnionym okiem, niewidzialna, bezcielesna, patrzy ale nie widzi ...jest ucieleśnieniem wszystkich pięciu zmysłów ...dusza jest wolna, traci poczucie czasu, dochodzące sygnały są inne niż zazwyczaj, żywa wieczność w nocy, widzenie nieskończoności w ziarnku piasku. (wizje mogą być) niemal czymkolwiek z wyjątkiem scen z codziennego życia.

        Podobnie jak przy innych halucynogenach, na efekty grzybów może wpływać nastrój i nastawienie. 

    Opis naukowca, po zjedzeniu 32 suszonych okazów Psilocybe mexicana wygląda następująco: "kiedy lekarz nadzorujący eksperyment pochylił się nade mną ...przekształcił się w azteckiego kapłana, i nie byłbym wcale zdumiony, gdybym zobaczył w jego dłoniach obsydianowy nóż ...rozbawiło mnie, gdy zobaczyłem jak jego germańska twarz nabrała czysto indiańskich rysów.
       
    W trakcie szczytu upojenia ...ruch wewnętrznych obrazów, przeważnie abstrakcyjne motywy błyskawicznie zmieniające kształt i kolorystykę, wystraszyłem się do takiego stopnia, że zostanę wciągnięty w ten wir form i kolorów, i że się w nim rozpuszczę.
        Potem, po około sześciu godzinach, sen dobiegł końca. Czułem mój powrót do codziennej rzeczywistości, był radosny ale dziwny, fantastyczne ale zupełnie realne doświadczenie innego świata we własnym domu."


    KONSYSTENCJA CHEMICZNA grzybów halucynogennych zaskoczyła naukowców. Wyizolowano czystokrystaliczną tryptaminę o niezwykłej budowie, oraz kwas fosforowy, ester 4-wodorodwumetylotryptaminy. 
        Ta pochodna indolowa, nazwana psylocybiną, jest nowym typem budowy, 4-składnikowej tryptaminy z podstawowego kwasu fosforowego. Tego typu substancja nie była dotychczas znana jako składnik tkanki roślinnej. 
    Niektóre z grzybów zawierają znikome ilości innego związku indolowego - psylocyny - która jest niestabilna
    Co prawda psylocyna została znaleziona również w europejskich i północnoamerykańskich grzybach, ale tylko grzyby z Meksyku i Gwatemali zawierają psylocybinię. {dzisiaj ten pogląd nie jest już aktualny - przyp. tłum.}


    Psylocyna jak wierzą niektórzy biochemicy, jest prekursorem bardziej stabilnej psylocybiny.


    Wstecz       Dalej