Psychologia kolorów w marketingu
Kulturowe znaczenie kolorów
Psychologia kolorów stanowi jeden z kluczowych aspektów sprzedaży. Potwierdzają to badania, zgodnie z którymi, ponad 60 % konsumentów swoje wybory zakupowe podejmuje w oparciu o… kolory. Odpowiednio dobrane barwy mogą zachęcać klientów, niewłaściwie - wręcz przeciwnie, zmniejszać sprzedaż i zaufanie względem marki. Jak więc umiejętnie korzystać z kolorów, by działały na naszą korzyść?
Kulturowe znaczenie kolorów
Przed rozwojem psychologii, a tym bardziej marketingu, kolory miały przede wszystkim znaczenie kulturowe. W zależności od miejsca na ziemi, kolorom przypisywano określone skojarzenia - czerni z żałobą, czerwieni z energią czy zieleni ze spokojem. Już wtedy, symbolika barw nie była dziełem przypadku, a efektem tego, jak kolory wpływają na nasze samopoczucie i jakie emocje w nas budzą.
Wpływ kolorów na psychikę
Już dawno udowodniono, że kolory w znacznym stopniu oddziałują na ludzką psychikę oraz sposób, w jaki obieramy dane zjawiska i przedmioty. Barwy, choć docierają do oczu, poddawane są szczegółowej analizie w mózgu. Najlepszym tego przykładem są ciepłe i zimne kolory. Pierwsze z nich, takie jak czerwień, działają na nas pobudzająco, drugie zaś, w tym niebieskie, sprawiają, że zaczynamy odczuwać błogi spokój. Zależności te z gruntu psychologii przeniesione zostały do marketingu. Stanowią w nim potężne narzędzie kierowania decyzjami, jakie podejmują codziennie konsumenci.
Wykorzystanie kolorów w sprzedaży
Wiemy już, że jedne barwy mogą zachęcać konsumentów do zakupu, wywołując w nich szereg pozytywnych emocji, drugie zaś wręcz przeciwnie - odsuwać od sprzedaży. Kolory powodują szereg zachowań, nie tylko fizycznych, ale przede wszystkim konsumenckich. Przyjrzyjmy im się nieco bliżej. Żółcie - napawają optymizmem, czerwienie - przyśpieszają podejmowanie decyzji, pomarańcze - symbolizują witalność, zielenie - dają poczucie bezpieczeństwa, brązy - koją nerwy, czernie zaś - przywodzą na myśl ponadczasową klasę.
Zależności pomiędzy kolorami i samopoczuciem odbiorców są dziś wykorzystywane na szeroką skalę. W marketingu służą one do projektowania reklam, witryn sklepowych oraz stron internetowych. Poprzedzone szczegółowymi badaniami grupy docelowej, mają ogromny potencjał, dzięki któremu marki skutecznie wpływają na wybory konsumentów.
Opracowanie infografiki - www.nlogo.pl
|
|